top of page

En bussjåfør, en bussjåfør… dessverre ikke lenger en mann med bare godt humør.

Det er på tide å minne deler av denne bransjen om at passasjerene er kunder. Dere lever av oss. Å behandle oss som et nødvendig onde er dårlig kundebehandling. Vi snakker ikke om en bransje med én stor elefant. Men dessverre en del grevlinger.

Jeg bor utenfor sentrum. Litt utenom allfarvei. Det er et stykke til toget, men heldigvis kort vei til buss. Ungdommen i huset busser mye. I går fylte vi på busskortet til husets datter. Hun går på skole i Drammen og pendler. Tog og buss, og må bytte buss en gang på vei hjem. I går var hun på sykebesøk etter skolen og dro hjem sent. Det var mørkt og det pøsregnet. Da hun gikk på bussen som kjører henne hjem satt det en grevling bak rattet. Husets datter sa hvor hun skulle og scannet kortet som lyser grønt. Grevlingen var ikke enig.

«Du må gå av bussen!»

«Hva? Hvorfor?» Jenta skjønte ikke hva som var galt. Sjåføren påsto at hun hadde en sone for lite. Det hjalp ikke hva jenta sa, at hun har hatt samme kort i hele år. Fire ganger ba sjåføren henne om å gå av bussen. En medpassasjer, en ung gutt prøvde å hjelpe. Da glefset sjåføren mot ham også: «Nå snakker jeg til henne!»

Jenta måtte gå av bussen. Hun fikk ikke gå av foran men måtte gå gjennom bussen og av bak med medpassasjerene som tilskuere.

Takk og pris for mobiltelefoner. Takk og pris for privatbiler og diesel. Jeg kjørte ut. Ellers måtte hun ha gått syv kilometer hjem. Mosjon, greit nok, men ikke i mørket, ikke i dårlig vær, ikke alene. Ikke redd. Jeg hentet henne og kjørte til endeholdeplassen hvor jeg fikk tak i sjåføren. Hun sa hun var ny i jobben og visste ikke at holdeplassen vår var innunder sonen jenta hadde kort til.

Altså, kundene til Ruter er prisgitt at sjåføren har tilstrekkelig opplæring. Ellers risikerer man å ryke ut uansett hvor gyldig busskortet er.

Men: hva om sjåføren hadde hatt rett, at det var en sone for lite, er det da greit å kaste av en ung jente (eller gutt) uten å vite om vedkommende kan komme seg hjem på annet vis? I går var det mørkt og regn, snart er det snø og kuldegrader. Er dette kundevennlig? Er dette medmenneskelig?

Nå har heldigvis bussene kamera foran, og i dette tilfellet blir det levert en klage og bedt om at episoden blir avspilt.

Jeg synes denne bransjen slipper altfor billig unna. Og det i miljøtider hvor vi daglig oppfordres til å kjøre kollektivt. Hva om ansvarlige høyere opp i systemet tok bussen av og til for kontroll? Finnes slike kontroller? For jeg hører mange som klager.

For noen dager siden kom søsteren min på besøk. Med buss, baby og barnevogn. Sjåføren la seg på gasspedalen etter at hun hadde betalt, men før hun fikk satt seg. Det var med nød og neppe hun klarte å kravlet seg tilbake til plassen sin uten å miste babyen. Turen gikk i rykk og napp. Bånn gass i svingene. Hun satt på et klappsete i midten, ingen sele, og holdt så godt fast hun kunne i barnevogn og baby. Det var en lettere sjokkskadet søster som kom hit og sa hun var glad hun hadde unnsluppet uten alvorlig kvestelser eller en skulderen ute av ledd. Vi kjørte henne selvsagt hjem med bil.

Jeg har en nyoperert venninne som er uten bil i disse dager. Hun ringte meg forleden for å fortelle om sin billøse tilværelse, avhengig av buss.

«Det er helt sprøtt. De grisekjører jo!» Hun fortalte om sure, uvennlige sjåfører som hater ungdom og setter klampen i bånn bortover veien, sneier syklister og andre bilister. Og sørger for at operasjonsarret aldri gror.

«Du må omtrent kaste deg av i fart. Jeg fatter ikke hvordan eldre mennesker klarer å busse. De må jo slå seg fordervet,» sa hun. Neste uke får hun ny bil og da er problemet løst for hennes del.

Det jeg har undret meg over når jeg tar buss er påbudet om sikkerhetsseler. Det er fint. Men det er jo ingen av dem som virker. I alle fall har jeg til gode å finne et. Derfor er det heller ikke noe poeng i å bruke det. Men hvem bryr seg? Så lenge selene er montert slipper busselskapet unna.

Jeg tar med et par linjer om skolebussen når jeg først er i gang. Sønnen min fikk tilbud om dette da han begynte på skolen. Jeg var med et par ganger. Etter det takket jeg nei til tilbudet og valgte å kjøre ham selv. Hvorfor? Skolebussene er av eldre årgang og har ikke krav til seler. Småbarna satt usikret i bussen. Noen sto i midtgangen og «surfet.» Kjøringen var tidvis hasardiøs. Jeg klamret meg fast med begge hender og håpet på det beste. Dette var en ordinær skoletur. Hva hvis det hadde skjedd en ulykke? Eller bussen hadde kjørt av veien?

Vi bor muligens litt utenfor allfarvei, men selv jeg ble overrasket i fjor da jeg så en av sjåførene på skolebussen tenne en sigarett inne i bussen på skolegården. Riktignok etter at ungene var sluppet ut. I våre dager er det så absurd at jeg rett og slett måtte le.

Det skulle være interessant å høre hvilke erfaringer andre har. Jeg vil presisere at det finnes mange dyktige, dedikerte, gode og hyggelige sjåfører som gjør en kjempejobb. Sjåfører som ikke kaster av en ung jente fordi de tror hun hadde en sone for lite på kortet. Det er synd hvis et dårlig renommé skal ødelegge for dem.

Derfor oppfordrer jeg busselskapene til å temme grevlingene sine. Eller fjerne dem fra bussen.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page